Jak sprawdzić stan akumulatora?
Sprawdzenie akumulatora samochodowego przez okresem jesienno-zimowym pozwala na znaczne wydłużenie jego żywotności i uniknięcie kłopotliwych sytuacji w których akumulator nie jest w stanie zapalić samochodu. Aby pierwszy poranny przymrozek nie sprawił Ci przykrej niespodzianki i nie unieruchomił na podjeździe Twojego samochodu, już teraz przyjrzyj się akumulatorowi. Jak sprawdzić jego stan? Jak rozpoznać, czy nadaje się do wymiany? Podsuwamy kilka wskazówek, dzięki którym określisz sprawność akumulatora i unikniesz nerwowego rozpoczęcia dnia, gdy nadejdą mrozy.
Skontroluj poziom elektrolitu
Jeśli dysponujesz akumulatorem obsługowym, jego diagnostykę rozpocznij od kontroli poziomu elektrolitu. Okręć korki wszystkich cel (w niektórych modelach można to zrobić za pomocą monety) i sprawdź, czy płytki czynne wewnątrz nie zostały odsłonięte. Jeżeli ilość elektrolitu jest zbyt niska, uzupełnij ją wodą destylowaną lub demineralizowaną.
Dlaczego to ważne? Roztwór ten przewodzi prąd pomiędzy płytami akumulatora. W czasie eksploatacji zawarta w nim woda powoli odparowuje (zwłaszcza w bateriach obsługowych; modele bezobsługowe wyposażone są w mechanizmy zapobiegające temu procesowi). Kiedy poziom elektrolitu za bardzo się obniża, owe płytki ulegają odsłonięciu, a następnie stopniowemu niszczeniu.
Zmierz stan naładowania
Elektrolit powie Ci również co nieco o stanie naładowania akumulatora. Przy pomocy areometru możesz sprawdzić gęstość roztworu. Wartość optymalna to 1,28 g/cm3. Jeśli spada poniżej 1,25 g/cm3, baterię należy doładować, a jeśli poniżej 1,15 g/cm3 – istnieje ryzyko, że akumulator ulegnie zasiarczeniu i trwałemu uszkodzeniu.
Aby sprawdzić aktualny poziom naładowania, możesz też wykorzystać prosty miernik, dzięki któremu określisz napięcie spoczynkowe. Pomiaru należy dokonać po całonocnym postoju, przed włożeniem kluczyka do stacyjki i przed uruchomieniem silnika. Wynik mniejszy niż 12,4 V oznacza, że akumulator wymaga doładowania. Przy okazji sprawdź też napięcie ładowania po włączeniu silnika – powinno mieścić się w granicy 13,8–14,8 V. Mniejsza wartość wskazuje na usterki układu ładowania.
Regularne doładowywanie akumulatora jest niezbędnym krokiem w właściwej konserwacji pojazdu. Używając odpowiedniego prostownika możemy uniknąć wielu kłopotliwych sytuacji i zagwarantować sobie długą i bezproblemową eksploatację akumulatora. Jeśli nie chcesz tracić czasu na sprawy związane z akumulatorem zawsze możesz zostawić to specjalistom takim ja my, zapraszamy do kontaktu.